Od czego zależy nasza pamięć emocjonalna?
30 lipca 2007, 10:28Zdolność do przypominania sobie ważnych emocjonalnie wydarzeń, takich jak bolesny wypadek czy miłość od pierwszego wejrzenia, zależy od wariantu pojedynczego genu. Jest to umiejętność niezwykle ważna z ewolucyjnego punktu widzenia. Zapamiętywanie źródeł niebezpieczeństw czy korzyści pomaga przecież przeżyć.
![Złość](/media/lib/67/anger-zlosc-f66a45f8980ce7259bc9ba4028ff7484.jpg)
Dla wściekłego marchewka a nie kij
11 sierpnia 2010, 16:35Przeżywane emocje zmieniają sposób, w jaki odbieramy rzeczywistość - z tym się każdy zgodzi. Wpływają też na to, czy więcej uwagi zwracamy na potencjalne zagrożenia czy ewentualne nagrody. Ale nie zawsze w sposób, jakiego byśmy intuicyjnie oczekiwali.
![](/media/lib/294/n-rewolucjaprzemyslowa-5147165a8c64b7300883d35e4fe776fd.jpg)
Rewolucja przemysłowa do dzisiaj wywiera negatywny wpływ na psychikę
11 grudnia 2017, 13:36Osoby, żyjące obecnie w dawnych kolebkach angielskiej i walijskiej rewolucji przemysłowej, są bardziej podatne na przeżywanie negatywnych emocji, takich jak niepokój czy depresja, są bardziej impulsywne i z większym prawdopodobieństwem mają problemy z motywacją i planowaniem. Takie wyniki uzyskano po przebadaniu niemal 400 000 osób.
Niewyspany mózg wpada w amok
23 października 2007, 10:55W sytuacji pozbawienia snu centra emocjonalne mózgu przesadnie reagują na złe doświadczenia. Matthew Walker z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley wyjaśnia, że wtedy mózg zwraca się ku bardziej prymitywnym zachowaniom, czyli w pewnym sensie ulega regresji. Człowiek traci kontrolę, jaką sprawuje w normalnych warunkach nad swoimi emocjami.
![Logo Starbucks](/media/lib/74/starbucks-logo2-46544c5ac91ecc1a008d5d962dedc9d6.jpg)
Konsument nie lubi zmian, czyli efekt Starbucksa
11 stycznia 2011, 18:18Silna, „wyrobiona" marka, w skład której wchodzi również logo, to jeden z największych atutów firm. Pomimo to nierzadkie są zmiany logo, nawet najbardziej znanych marek. Ich właściciele uważają, że takie odnowienie wyglądu to korzystna rzecz, ale czy tak jest rzeczywiście?
![](/media/lib/205/n-misiek-w-zbozu-6b60f64c3a1e94c4b0f4cd4ad14e53d2.jpg)
Psy wiedzą, jakie emocje malują się na ludzkiej twarzy
21 czerwca 2018, 12:08Psy potrafią zrozumieć emocje kryjące się za ludzką mimiką. Jeśli pies przekręca głowę w lewą stronę, na twarzy człowieka malują się zapewne złość, strach lub szczęście. Gdy człowiek jest zaskoczony, psy mają za to tendencję do obracania głowy w prawo.
Żel przeciw HIV - skuteczny i bezpieczny
26 lutego 2008, 16:38Wyniki II fazy badań klinicznych przeciwwirusowego żelu, inaktywującego wirusa HIV, zakończyły się sukcesem - donoszą badacze z Uniwersytetu Alabama w Birmingham i Szkoły Medycznej Uniwersytetu w Pittsburghu.
![](/media/lib/44/klocki-jak-skan-e3fa49432a08108a65ceeca74d9113d0.jpg)
Ośrodki nagrody reagują na negatywne zdarzenia
23 lutego 2011, 12:16Mózgowe ośrodki nagrody reagują również na negatywne doświadczenia. Naukowcy z Georgia Health Sciences University i East China Normal University uważają, że może to wyjaśnić pogoń niektórych osób za wrażeniami i dreszczykiem. Czekolada lub skok z wysokiego budynku, a nawet sama myśl o nich, wywołują produkcję dopaminy, czyli neuroprzekaźnika, który przyspiesza bicie serca i motywuje do działania – opowiada dr Joe Z. Tsien.
![](/media/lib/321/n-bisphenol_a-eb369dd6105111eb7d80c2c7419d2d45.jpg)
Zastępniki równie szkodliwe jak bisfenol A
19 września 2018, 04:52Przed 20 laty naukowcy przypadkowo odkryli, że bisfenol A (BPA) uwalniający się z plastikowych klatek, w których trzymano samice myszy laboratoryjnych, uszkadza DNA ich komórek jajowych. Teraz ten sam zespół informuje, że alternatywne bisfenole, którymi zastąpiono BPA w plastkowych opakowaniach, naczyniach i innych produktach, powodują podobne problemy u myszy.
![](/media/lib/31/lozko-d26e219d8ba3e4fd370feac71c9fed66.jpg)
Kobieta dzień po
11 lipca 2008, 11:04Psycholodzy zastanawiali się, czy rewolucja seksualna i równouprawnienie kobiet wpłynęły na postrzeganie jednonocnych przygód przez przedstawicielki płci pięknej. Ponieważ okazało się, że u niemal połowy ankietowanych przez prof. Anne Campbell z Durham University kobiet wywoływało to negatywne uczucia, wydaje się, że nie przystosowały się one do przelotnych związków erotycznych (Human Nature).